Državna tajnica Nikolina Brnjac na neformalnom sastanku ministara prometa u Austriji

GRAZ, 30.10.2018.
U Grazu je 29. i 30. listopada održan neformalni sastanak ministara prometa, na kojem je sudjelovalo izaslanstvo Minstarstva mora, prometa i infrastrukture, a koje je predvodila državna tajnica za promet, Nikolina Brnjac.

Prvoga dana sastanka, 29. listopada, ministri su raspravljali o prijedlogu o ukidanju sezonskog računanja vremena, a rasprava se odvijala na temelju tri pitanja koje je pripremilo Austrijsko predsjedništvo:
1. podržavaju li države članice ukidanje sezonskog računanja vremena?;
2. koje rokove smatraju provedivim?;
3. koji je najbolji način za postizanje koordiniranog pristupa odabiru standardnog vremena?


Većina država izjasnila se pozitivno o potrebi ukidanja sezonskog pomicanja sata, uz postavljanje realističnih rokova i uz dogovor harmoniziranog pristupa na europskoj razini, kojeg smatraju ključnim. Desetak država članica izjasnilo se kako bi mogli podržati prijedlog samo kad bi procjena učinka pokazala opravdanost promjene postojećeg sustava, dok su tri države članice protiv ukidanja sezonskog pomicanja vremena, Ujedinjeno Kraljevstvo, Portugal i Grčka.

Kao realan rok za ukidanje sezonskih promjena sata većina je država članica podržala 2021. godinu predloženu od strane austrijskog predsjedništva. Posebno je istaknuto kako je zrakoplovna industrija izjavila da će joj trebati 18 mjeseci za prilagodbu, za što rokovi predloženi od strane austrijskog predsjedništva ostavljaju dovoljno vremena.

Drugog dana neformalnog sastanka ministara, točnije 30. listopada održan je zajednički sastanak ministara zaštite okoliša i ministara prometa na temu čistog, sigurnog i pristupačnog prometa. Na sastanku je, uz već spomenutu delegaciju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, sudjelovala i delegacija Ministarstva zaštite okoliša i energetike predvođena ministrom, Tomislavom Ćorićem.

Ministri su, također, raspravljali i o 'Deklaraciji iz Graza', dokumentu koji sadržava tzv. 'holistički pristup' postizanju ciljeva ekološki održivog prometa, a u kojemu se kombiniraju mjere prijelaza na 'čista vozila', poboljšanje sustava upravljanja prometom, promicanje europske ekološke multimodalnosti i infrastrukture za putnički i teretni promet, povećanje sigurnosti cestovnog prometa te promicanje pješačenja i bicikliranja u svakodnevnom prometu. Ministri su jednoglasno podržali Deklaraciju koja će biti i službeno usvojena na formalnom Vijeću ministara prometa u prosincu.

Istoga dana,  u popodnevnim satima održan je sastanak ministara prometa na temu sigurnosti cestovnog prometa, s posebnim naglaskom na ljudski faktor te faktore vozila i infrastrukture. Ministri su raspravljali o tome kako preokrenuti trend stagnacije smanjenja prometnih nesreća, paritetnim mjerama cestovne sigurnosti i najučinkovitijim alatima za provedbu tih mjera. Ministri su se složili kako je za ostvarenje poboljšanja cestovne sigurnosti neophodno kombinirati mjere usmjerene na promjene ponašanja sudionika u prometu, infrastrukturu koja je projektirana tako da spriječava nesreće i ublažava njihove posljedice te tehnologiju na vozilima koja poboljšava razinu sigurnosti (uključujući za povezanu i automatiziranu vožnju).

Prije početka posljednjeg sastanka ministri su simbolično ostavili otiske dlanova u glini, u smislu jedinstva u cilju realizacije projekta 'Europa koja štiti'.